در ستایش فرندز، این تهاجم فرهنگیِ دوست‌داشتنی

۱۴ دیدگاه‌ها

آپدیت: پس مدتها دوباره بخشهایی از فرندز را دیدم، به نظرم هنوز که هنوز است، آن معجزه‌ی همیشگی‌اش را با خودش دارد.دست مریزاد واقعا.

۱٫با این که مدت‌ها بود که تعریف سریال را شنیده بودم، اما هیچوقت فرصت دیدنش پیش نیامده بود.مدت‌ها بود که سه فصل اول را در پوشه سریال‌هایم داشتم اما به سراغشان نمی‌رفتم و شاید الان خوشحال باشم که در چه مکان زمان مناسبی به سریال رسیدم.نقد سریال فرندز

۲٫دو ماهِ پیش بعد از بیرون آمدن از یک رابطه شکست خورده، احساس جراحتِ روحی زیادی داشتم. تصمیم گرفتم با یک رژیم رسانه ایِ کمدی، خودم را به لبخند بسپارم بلکه هورمون‌ها و خنده روندِ گذر از بحران را سریع‌تر کنند. در پایان چیزی که نصیبم شد نه تنها مقدار زیادی خنده و سرخوشی بود، بلکه حدود ۲۵۰ جلسه روان‌درمانی ۲۰ دقیقه‌ایِ رایگان هم داشتم که زندگی عاطفی ام را برای همیشه نجات داد.

۳٫در ستایش فرندز بسیار خوانده‌ام که تخصص اصلی‌اش ارتقاءِ کیفیت دوستی‌هاست. که احتمالا هم هست، اما به من در بُعد دیگری کمک کرد. راس و ریچل و آن_آف ریلیشن شیپِ شان، کمک بسیاری کرد تا خودم را از بیرون ببینم.اشتباهاتم را، حماقت‌هایم را. از چندلر وفاداری یادگرفتم و از جویی معرفت و همینطور فیبی به من یاد داد وقتی هنوز دلم پیش کسی کسی گیر است، سوار هواپیمایی که حتا یک فلنجی هم ندارد، نشوم و برگردم و راس را در آغوش بگیرم.

۴٫ من بارها مجموعه هری‌پاتر و حدود پنج سری رمان علمی تخیلیِ دیگر را در دوره‌ی دبیرستانم خوانده‌ام. اگر کرمِ کتاب باشید میدانید جنس وابستگیِ که کتاب می‌آورد از بهترین فیلم و سریال‌ها چندین مرتبه بزرگ‌تر و شدیدتر است، به همین دلیل مانند نِردهای فروم های سینمایی چندان به فرندز وابسته نشدم اما قدرش را می‌دانم.فرندز برای من خیلی خیلی بیشتر از بهترین سیت‌کامِ تاریخ تلوزیون است. فرندز من را با خرده فرهنگ یک جامعه لیبرال آشنا کرد و نه تنها آشنا کرد(که همه آشناییم) بلکه کاری کرد که با آن زندگی کنم و در عمل بفهمم، بعضی از هنجارهای جامعه سنتی‌ام چقدر احمقانه‌اند و چقدر میتوان راحت‌تر زندگی کرد و خیلی از وسواس های فکری را کنار گذاشت.

۵٫ فرندز من را از بزرگترین رنج روحی زندگی‌ام رهاند و یک وسواس فکری اساسی را از من دور کرد.خیلی کم میشود که محصولِ یک رسانه مانند تلوزیون، چنین کمکی به مخاطبش بکند اما فرندز به من کرد و من بی‌نهایت مدیون آن هستم. پُرواضح است که سفره آن گسترده است و هرکس بسته به فضای فکری‌اش از آن بهره می‌برد.

سریال friends

۶٫درباره‌ی فرندز حرف و تحلیل زیاد است و همه با یک سرچ در دسترس است و من هم در این وبلاگ قصد معرفی فیلم و سریال ندارم، قصدم از این نوشته بیشتر نشان دادن بُعدی از سریال بود که شاید کمتر به آن پرداخته شده و در انتها مطرح کردن یک سوال.

عدم امضای معاهده‌ی کپی‌رایت توسط ایران و نفوذ بالای اینترنت باعث شده، مقادیر زیادی از محتوای رسانه‌ای کشورهای دیگر به رایگان بین مردم و مخصوصا نسل بعد دست‌به‌دست شود.آیا در بلند مدت این اتفاق نوعی توفیقِ‌اجباری و یکی از ساده‌ترین مسیرهای اصلاح جامعه نیست؟
یا حتا این تقابل فرهنگی هم تاثیری در افزوده شدن دانش توده عوام ندارد؟
جواب هر چه که هست، من دوست دارم امیدوارانه به داستان نگاه کنم.

 

شاید بخواهید بخوانید:

درباره فروشنده

درباره‌ی اصغرفرهادی و جایزه‌اش

نقد اینتراستلار

نقد سریال بلک میرور

 



برچسب‌ها:

  1. درود بر تو
    راستش من ۱۰ فصل کامل این سریال اونم ورژن اچ‌دی‌شو گوشه‌ی هاردم ول کرده بودم خاک بخوره و تا الآن هیچ حسی به دیدن این سریال نداشتم. بیشتر چون تم قدیمی داره وگرنه How I met your mother و the big bang theory و کمدی‌های دیگه از نمونه‌های محبوبم حساب می‌شن. ولی فکر کنم با تفسیری که تو ازش داشتی، از الآن شروع کنم به دیدن.

  2. مریم گفت:

    تو چقدر مثه منی منم خوره کتابم هری پاتر ها رو حفظم و فرندز رو دوبار دیدم (((:

  3. دو سریال مورد علاقه‌ی من یکی Game of thrones هست (نمونه نداره) یکی هم House MD. البته چندتا قسمت از فرندز رو هم دیدم و خیلی دوست دارم مثل فیبی شوخی کنم، اما برام خیلی سخته.

  4. Mina گفت:

    کاش میگفتی اسپویل داره

  5. آرش گفت:

    من تا الان حدود ۴ بار کل فرندزو دیدم. فکر کنم دارم رکورد میزنم 🙂

    1. آرین لطفی گفت:

      من ۹ بار دیدم

  6. Immortal گفت:

    مورد داریم ۱۶ بار دیدش، البته اون‌مورد من نیستم. بعید می‌دونم بیشتر از پنج بار شده باشه.
    یه تز دکترای فلسفه هم تو امریکا بود که درمورد فرندز نوشته بود. یه همچین عنوانی بود اگه اشتباه نکنم: بررسی هژمونی اجتماع در سریال فرندز (:

  7. ابراهیم کورشی گفت:

    به نظر من، سریال فرندز یکی از بزرگترین و بهترین سریال هایی است که صمیمیت و خونگرمی و مهربانی و شوخ طبعی را انتقال می دهد. ولی با همه این احوال انتقاد های جدی هم بهش دارم. بله فرهنگ ایران و آمریکا متفاوت است ولی اخلاق چیزی فراسوی ملت هاست. خوب من هم می خواستم همدلی کنم و بگویم خوب س ک س خارج از محیط خانواده در حالت های استثنایی و اضطراری قابل مداراست مانند ازدواج موقت خودمان، ولی به هر حال حد و اندازه دارد. نمی شود هر کی را توی خیابان و توی مجلس مهمانی دیدی و ازش خوشت اومد شب باهاش بخوابی. این هوس بازی و بی بند و باریه. البته دوباره بگم این سریال از لحاظ نشان دادن صحنه های جنسی، خیلی اخلاقی عمل می کنه و اصلا لختی و از این جور چیز ها رو نشون نمیده.

    1. hf گفت:

      پس اگه صحنه نداره به درد نمی خوره.فقط پیکی بلندر ز

  8. امیر گفت:

    درود بر شما. امکان ش هست من هم بتوانم با کمک شما دوستان این مجموعه را در هارد داشته باشم. تهزه و ه ینه اش برایم سخت است.
    ممنون می شم از پاسخ شما دوستان. لطفا در ایمیل من پاسخ را بنویسید

  9. نیکلاس گفت:

    لازم شد ببینم
    مرسی

  10. معصومه گفت:

    واو
    عجب متنی
    اسم شما توجهمو جلب کرد.یکبار هم نوشته ای پیرامون لانگ دیستنس رو بطور اتفاقی در وب شما خونده بودم
    قلم بسیارخوبی دارید و عجب متنی
    کیف کردم
    منم از عاشقان این سریالم و الان دارم منابع گوگل درباره فرندز رو درو میکنم !
    مرسی بابت این نوشته تاثیر گذار
    ❤️

  11. مریم۰۰۵۸ گفت:

    منم ۲ بار سریال رو دیدم واقعا سریال قشنگیه ولی نمی دونم چرا همش فکر میکنم که اسپانسر سریال یه همجنسگراست که میخواسته همجنسگرایی بین مردم کاملا جا بیفته مخصوصا در سال ۹۴ که هنوز در خیلی از ایالتهای امریکا همجنسبازی قانونی نبوده

  12. سمنسار گفت:

    من الان حدودا قسمت ۱۰ فصل اولم و اصلا خوشم نیومده، به خاطر زبان به زور دارم میبینم، از شخصیتها اصلا خوشم نیومده ، اصلا خنده دار هم نیست، ادامه بدم بهتر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *